Beleidsplan

BELEIDSPLAN

Beleidsplan Stichting Zeepaardje

 

De stichting is op 30 juli 2018 opgericht bij notaris Rijk in Roermond. Na de oprichting wordt een beschikking van de Belastingdienst aangevraagd teneinde de status van een algemeen nut beogende instelling (hierna: ‘ANBI’) te verkrijgen. Deze beschikking is met dagtekening 22 december 2018 afgegeven, ingaande 31 juli 2018.

Doelstellingen stichting

De stichting heeft als doel het financieel ondersteunen van projecten en initiatieven van non-commerciële aard, die bijdragen aan een verbetering van het globale algemene welzijn, en concreet gericht zijn op het financieel ondersteunen van instellingen die projecten ondersteunen die zich richten op het verbeteren van de wereld op het gebied van:

1. het welzijn van kinderen in Nederland, maar ook in de wereld. Niet alleen door de stimulering van educatie, gezondheidszorg of door het verduurzamen van de wereld, maar ook door kinderen een fijne en veilige omgeving te bieden;

2.   de genezingsmogelijkheden van zieken, het omgaan met het herstel van zieken alsook het omgaan met hun ziekte;

3.   het stimuleren van de gedachte van de noodzaak de economie en de maatschappij duurzamer in te richten, enerzijds door duurzaam onderzoek te financieren alsook door het steunen van initiatieven om de maatschappij bewust te maken van de noodzaak dat we duurzamer omgaan met de maatschappij;

4.   al wat in de ruimste zin samenhangt met gezondheidszorg, duurzaamheid en kinderen.

Expliciet is het geen doel om uitkeringen te doen aan de oprichter, of aan bestuurders van de stichting.

Anbi-status

In het kader van het verkrijgen en het behoud van de ANBI-status zal de stichting haar uitgaande donaties aan andere goede doeleninstellingen voor 90% of meer aanwenden aan instellingen die de ANBI-status hebben. Om in de toekomst ook de mogelijkheid te hebben dat de stichting ook rechtstreeks activiteiten gaat ontplooien waarmee zij dan directe activiteiten ten algemene nutte wil gaan steunen, is deze ruimte genomen in de statutaire doelomschrijving. Mocht dat aan de orde komen dan zal dit beleidsplan daarop worden aangepast. Tevens zal dan overleg worden gezocht met de belastingdienst. De stichting wil naar haar donateurs alsook naar de instellingen die zij gaat ondersteunen, duidelijkheid bieden over het hebben en houden van de ANBI-status.

Verwerving middelen

De stichting verwacht – nadat de status van ANBI is verkregen – een schenking te ontvangen van € 100.000,- per jaar, gedurende in elk geval een periode van vijf jaar, ingaande 2018. Daarnaast zal de stichting door het uitdragen van de doelstellingen trachten andere donaties aan te trekken. Daartoe zal zij zich inspannen om ook tot erfgenaam of legataris benoemd te worden.

Schenkbeleid

Het schenkbeleid (uitgaande middelen) is erop gericht om uitsluitend of nagenoeg uitsluitend de ingekomen middelen aan te wenden voor het steunen van andere ANBI’s op het gebied van kinderen, gezondheid en duurzaamheid. Om dit ook langjarig te kunnen volhouden zal in aanvang een deel van de ingekomen middelen nog niet worden gedoneerd, maar zal er in een aantal jaren een (beperkte) continuïteitsreserve op worden gebouwd om daaruit ook donaties waaraan zij zich moreel verplicht voelt te kunnen voldoen in geval de inkomende gelden stagneren of eindigen. De continuïteitsreserve zal maximaal een omvang hebben van de ingekomen middelen van het betreffende dan wel het laatste voorafgaande jaar. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de stichting gaat doen aan vermogensvorming zonder de doelen uit te dragen. Wanneer het bestuur van de stichting besluit om de stichting te liquideren en te vereffenen zal het positieve vermogen worden aangewend aan andere ANBI’s. Mocht er bij de vereffening een batig saldo resteren, dan neemt het bestuur in de statuten een restbegunstiging op ten behoeve van thans (voor 50%) het Toon Hermans Huis Roermond en (eveneens voor 50%) stichting Doe een wens.

De donaties door de stichting worden besteed enkel vanuit de gedachte de wereld beter te maken dan dat ze nu is. De instellers en de bestuursleden vinden dat de daden van de stichting voor zich moeten spreken; niet de personen. Daarom is het beleid van de stichting dat de steun door Stichting Zeepaardje enkel zonder de naam van onze stichting vermeld mag worden. Vanuit deze gedachte streeft het bestuur ernaar dat de stichting bij voorkeur zelfstandig instellingen die zij wil steunen vindt en beoordeelt, en dat de stichting niet (te veel) ongefundeerde aanvragen krijgt van derden-instellingen om steun te ontvangen. Met andere woorden, ANBI-doelen kunnen enkel op uitnodiging van het bestuur projecten indien.

Ten behoeve van de objectivering van de beoordeling van instellingen aan wie donaties kunnen worden verricht, heeft het bestuur een beslissingsmatrix opgesteld. Thans zijn de meest wezenlijke elementen in die beoordeling (deze afwegingen worden hierna ook wel matrix of assessment genoemd):

welke impact heeft een donatie op de instelling die de donatie ontvangt?

acht het bestuur de betreffende instelling controversieel?

wat is de inschatting over de continuïteit van de instelling die de donatie zou ontvangen?

hoe professioneel is de betreffende instelling?

Naar mate het bestuur meer ervaring opbouwt wordt deze matrix verder geoptimaliseerd door er betere afwegingen aan toe te voegen. De matrix is daarmee een “work in progress”.

Indien een bestuurslid een mogelijke instelling aandraagt, onderzoekt dat betreffende bestuurslid de instelling en geeft aan de hand van dit assessment de uitkomst van dat onderzoek weer. De vergadering discussieert vervolgens over het uitgevoerde assessment en bevraagt daarbij de aandrager. Het bestuur besluit vervolgens met een gewone meerderheid van stemmen (conform de statuten).

Het bestuur volgt hoe de begunstigde instelling haar werkzaamheden voortzet wanneer die een donatie heeft ontvangen. Tevens acht het bestuur het van belang hoe de betreffende instelling acteert indien er een donatie wordt ontvangen. Elk jaar beoordeelt het bestuur opnieuw of een begunstigde instelling nog positief scoort op het assessment waarbij de input van het achterliggende jaar zwaar meeweegt of ook in het volgende jaar de betreffende instelling wordt gesteund.

Omdat de bestuursleden van de stichting bij oprichting allen lid zijn van Serviceclubs, en omdat binnen dergelijke clubs regelmatig verzoeken en projecten onder de aandacht worden gebracht die financiering vragen, wil de stichting vooraf duidelijkheid scheppen naar de bestuursleden en naar hen die de stichting vragen om een bijdrage: de stichting zal niet ingaan op verzoeken voor donaties (direct noch indirect) voortkomend uit de Serviceclubs, ongeacht of de bestuursleden aan de betreffende serviceclubs zijn verbonden.

Bestuurssamenstelling en opvolgende bestuurders

Bij aanvang treden naast de instellers drie bestuursleden toe. In de statuten is bepaald dat de instellers voor onbepaalde tijd zijn benoemd. De andere bestuursleden worden benoemd voor een periode van drie jaar, waarbij een bestuurslid twee keer opnieuw kan worden benoemd. Het bestuur is zich ervan bewust dat het in het belang van de continuïteit van de stichting wezenlijk is dat het bestuur in de tijd geleidelijk vernieuwt. Daaruit volgt dat het niet vanzelfsprekend is dat een bestuurslid aan het eind van zijn bestuursperiode automatisch opnieuw wordt benoemd. Verder zal het bestuur continu aandacht houden voor het in beeld hebben van potentiële nieuwe bestuursleden.

De instellers hebben de stichting opgericht vanuit hun eigen maatschappelijke betrokkenheid. Wanneer zij niet langer hun bestuurstaak kunnen of willen vervullen, is het hun wens dat zij daar waar mogelijk worden opgevolgd door één of meer van hun kinderen. De overige bestuursleden dienen er daarbij voor te waken dat zij onafhankelijk blijven van de instellers of hun familie opdat de stichting weliswaar met bijdragen en input van de instellers of hun familie acteert, maar dat de keuzes van het bestuur van de stichting af kan wijken van wat de instellers voorstaat.

Statutair is bepaald dat de stichting uiterlijk 12 jaar na het overlijden van de primaire oprichters, haar vermogen conform de doelstelling moet hebben uitgekeerd. Het bestuur kan de statuten wijzigen. Wanneer bijvoorbeeld de instellers door hun kinderen worden opgevolgd en het dan zittende bestuur meent dat zij relevant kan blijven ook na het overlijden van de instellers, kunnen de statuten op dit punt gewijzigd worden. Het thans zittende bestuur hecht eraan dat een dergelijke statutenwijziging niet licht wordt genomen omdat zij niet wil dat de stichting gehandhaafd blijft indien de maatschappelijke relevantie van de stichting niet gewaarborgd is.